خانه / سبک زندگی / چطوری تو دوراهی های زندگی تصمیم بگیریم

چطوری تو دوراهی های زندگی تصمیم بگیریم

ظاهراً در زندگی کمتر با تصمیم های بزرگ مواجه میشویم

آنچه تصمیم های بزرگ می دانیم، عموماً تصمیمهایی کوچک با گزینه های بزرگ هستند

تصمیم های کار و زندگی عموماً انتخاب بین درست و نادرست نیستند

یا انتخاب بین خوب و بد

که اگر بودند، انتخاب درست و رها کردن نادرست چندان دشوار نبود

تصمیم های بزرگ زندگی شاید

انتخابهای کوچکی بین گزینه های ساده و کمی ساده تر باشند

یا انتخابهای کوچکی بین امروز یا فردا

یا انتخابهای کوچکی بین الان گفتن یا بعداً گفتن

یا انتخابهای کوچکی بین دو گزینه با اندکی طعم تلخ در هر دو

بعد از هزار تصمیم کوچک، به تصمیم کوچک دیگری میرسیم با گزینه های بزرگ

بین ساده و غیر ممکن

بین همیشه و هرگز

بین ماندن و رفتن

آن زمان اما دیگر، انتخابی در کار نیست. دو گزینه پیش رو هستند

یکی ممکن و دیگری ناممکن و ما میگوییم: این حتماً یک تصمیم بزرگ است

چگونه مهارت تصمیم گیری را تقویت کنیم؟

دانستن این که نمی توانید تصمیم درستی بگیرید خودش یک قدم بزرگ است. قدم بعدی این است که کمی روی مهارت تصمیم گیری خود کار کنید.

با ترس ها مواجه شوید

گاهی اوقات از نتیجه تصمیمی که می گیریم می ترسیم و دائم نگران عواقب آن هستیم. برای بیرون آمدن از این نگرانی باید توانایی مواجه شدن با ترس ها را داشته باشید. اتفاقات بدی که با تصمیم گیری شما ممکن است بیفتد را بنویسید.

قدم بعدی این است که ببینید آیا می توانید با شرایط بعد از تصمیمی که گرفته اید کنار بیایید؟ به عنوان مثال اگر طلاق گرفتید می توانید با مجردی کنار بیایید یا فرزندتان با این شرایط کنار بیاید؟ با فکر کردن به این مسائل در می یابید که توانایی مواجهه با ترس ها را دارید.

مزایا و معایب را بنویسید

برای کسب مهارت تصمیم گیری باید مزایا و معایب تصمیمی که می خواهید بگیرید را بنویسید. این کار برای زمانی که بین دو تصمیم گیر کرده ایم به دردمان می خورد. به عنوان مثال بین دو پیشنهاد ازدواج یا دو پیشنهاد کاری.

اگر مزایا و معایب هر دو تصمیم را بنویسید متوجه می شوید که مزایای کدام یک از دیگری بیشتر است. در آخر بیشتر به احساس درونتان نگاه کنید و همه چیز را بر اساس احساس درونی تان انتخاب کنید.

منبع:بدونیم

همچنین ببینید

چطوری انضباط فردی در زندگی داشته باشیم

صبح وقتی وارد اتاق کارتان می‌شوید، پانزده دقیقه‌ی نخست را صرف بررسی کارهایی کنید که باید آن روز انجام بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *