خانه / پزشکی / چطوری آهن بیشتری جذب نماییم

چطوری آهن بیشتری جذب نماییم

مصرف گوشت قرمز و جگر کارآمدترین روش برای دریافت آهن است، اما برای گیاهخواران این امری غیر ممکن محسوب می‌شود. با این وجود، گیاهخواران می‌توانند آهن مورد نیاز خود را از منابع گیاهی نیز تامین کنند.

نکته‌های برای جذب بیشترین میزان آهن از مواد غذایی:

مواد غذایی سرشار از آهن را به همراه مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید، که به بدن در جذب آهن کمک می‌کند.

چای و قهوه حاوی ترکیباتی به نام پلی فنول ها هستند که با آهن پیوند تشکیل می دهند و جذب آن را برای بدن دشوار می‌سازند.

کلسیم نیز در جذب آهن اختلال ایجاد می کند. نیم ساعت پیش از مصرف مواد غذایی سرشار از آهن از مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم پرهیز کنید.

در ظرف‌های آهنی پخت و پز کنید. اسید موجود در مواد غذایی مقداری از آهن موجود در ظروف آهنی را بیرون می‌کشد. پختن مواد غذایی اسیدی، مانند سس گوجه فرنگی، در ظرف آهنی می‌تواند محتوای آهن موجود ترکیب نهایی را تا ۱۰ برابر افزایش دهد. پختن مواد غذایی حاوی اسیدهای دیگر مانند سرکه، لیمو یا آب لیمو در یک ظرف آهنی نیز می‌تواند محتوای آهن ترکیب نهایی را افزایش دهد

خطرات و مضرات کمبود آهن خون 

غذاهای غنی از آهن :

آجیل و دانه ها بخشی از برنامه رژیم غذایی برای کم خونی هستند .

تخمه کدو تنبل، یک منبع عالی آهن هستند .

بسیاری از غذاها ،دارای سطح آهن بالایی هستند ، یک نفر ممکن است به راحتی آن ها را با هم ترکیب کند و وعده های غذایی خوش مزه و مغذی را به وجود آورد، که به افزایش مصرف آهن کمک می کند .

میوه ها و سبزیجات مفید برای رفع مشکل کمبود آهن خون:

  • آب تره
  • کلم پیچ و انواع دیگر آن اسفناج
  • کلم برگ سبز
  • قاصدک سبز
  • میوه های خانواده مرکبات
  • فلفل قرمز و زرد
  • کلم بروکلی

.منبع: فردا ،اقتصاد نیوز


همچنین ببینید

جمجمه شکلش عوض میشه؟

جمجمه شکلش عوض میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *